maandag 18 april 2011

Scheiden is lijden OF scheiden is leiden?!

Jarenlang heeft mijn leven in het teken gestaan van anderen, iedereen kon bij mij aankloppen. Dit speelde in mijn relatie ook een rol, ik ging heel ver om te zorgen dat er geen ruzie in huis kwam. Na jaren die gekenmerkt werden door ruzies en dreigementen ging hij uiteindelijk mee naar relatietherapie.

Na ongeveer een jaar heb ik de knoop doorgehakt. Het was op dat moment 5 mei (‘mijn’ bevrijdingsdag) en ik lag in het ziekenhuis. Ik had net een operatie achter de rug om de schade te herstellen, die tijdens de bevalling van de jongste (op dat moment 7 maanden) was ontstaan. Toen hij mij zelfs op dat moment niet kon steunen dacht ik: “Als ik dit alleen kan, dan kan ik alles”. Ik stond in een keer boven de angst die al die tijd de overhand had gehad.

De periode daarna stond in het teken van herstel, lichamelijk moest ik alles weer opbouwen. Ik heb een punt achter de relatietherapie gezet. In mijn ogen was dat  niet zinvol meer, mijn gevoel voor hem was weg. Ik begon aan mijzelf te werken. Er moest zoveel gebeuren, ik was mijn leven aan het lijden.

Het hele jaar heeft in het teken gestaan van de scheiding. Ondanks dat wij niet getrouwd waren hadden wij wel een huis en, nóg belangrijker, twee kinderen. Op de achtergrond had ik een advocaat in de arm genomen, maar het meeste heb ik zelf gedaan. Na meer dan een jaar ging het huis eindelijk over naar hem, toen was ik pas echt vrij. Geen mogelijkheid meer tot druk of dreigen van mijn ex, het was klaar. Ik ging mijn leven leiden. Leuke dingen met de kinderen doen maar bovenal aandacht aan mijzelf besteden. Ik werd lid van een community voor alleenstaande ouders waar ik nieuwe mensen leerde kennen. Iemand heeft mij toen een liedje laten horen; “Ik hou van mij” van Harry Jekkers. De grove strekking: je moet eerst van jezelf houden voordat je van iemand anders kan houden.

De afgelopen jaren heb ik mijzelf geaccepteerd, ik ben van mijzelf gaan houden. Iedereen heeft een keus: je kan je leven lijden of je leven leiden. Ik leid mijn leven, volg een opleiding en heb inmiddels ook ervaren wat echte liefde is. 

Jolien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten