dinsdag 19 april 2011

Scheidingsaanzoek

Stel je voor dat huwelijken met de zelfde liefde zouden worden ontbonden als dat ze worden gesticht? Je bent namelijk best wel even bezig voordat het uiteindelijk tot een huwelijk komt. Eerst moet je elkaar het hof maken, vervolgens moet ’t nog klikken. Pas als die fase voorbij is en e.e.a. lijkt stand te houden kan je over een definitievere vorm van relatie gaan nadenken. Samenwonen, trouwen en kinderen krijgen zijn dan vaak de bekroning van het hele proces.

Bij een scheiding gebeuren eigenlijk precies dezelfde dingen, alleen hebben ze het tegenovergestelde doel en gebeuren ze in omgekeerde volgorde. Een scheiding begint vaak met het omgekeerde huwelijksaanzoek, de scheidingsaanzegging (althans, is mijn ervaring). Daarna pas begint het proces van uit elkaar gaan.

Ik hoorde laatst een verhaal over een jongen in Ghana. Deze Ghanese jongen was verliefd geworden op een Nederlands meisje dat in Ghana ontwikkelingswerk deed. De jongen vertelde over hoe hij het meisje het hof ging maken. “Eerst ga ik de hele dag ontzettend aardig voor haar zijn”, was zijn plan. Niets op tegen en lijkt inderdaad een verstandige aanpak. Hij legde zijn plan vervolgens verder uit; “En als ik dan de hele dag heel aardig voor haar ben geweest, vraag ik haar ’s avonds ten huwelijk.”

De jongen hield duidelijk van aanpakken, echter schat ik zijn kans van slagen in als zeer gering. Het nietsvermoedende Hollandse meisje zal hoogstwaarschijnlijk, na het in ontvangst nemen van het huwelijksaanzoek, direct in ‘Red-Alert’ modus gaan en alle verdedigingswerken in opperste staat van paraatheid brengen.

Ik denk dat het bij een scheiding net zo werkt. Je aanstaande ex-partner zonder goede voorbereiding een scheidingsaanzoek doen kan allerlei ongewenste oerinstincten activeren waar je helemaal niet op zit te wachten. Als je een beetje pech hebt kan het zelfs werken als een rode lap op een stier en wordt er vol voor de aanval gekozen. En dan moet je de hele discussie over de verdeling van de stoelen, koffiekopjes, het huis en de kinderen nog voeren. Gaat niet werken.

Stel je nou eens voor dat je je scheiding in dezelfde volgorde aanpakt als toen je elkaar leerde kennen. Dat je serieus werk maakt van je scheiding en e.e.a. goed voorbereid om uiteindelijk tot een serieus scheidingsaanzoek te komen? Kortom, hoe verleid je je aanstaande ex-partner om uiteindelijk liefdevol van je te scheiden?

Ik heb heel hard en lang nagedacht over die laatste zin. Ik kom er niet op. Gelukkig maar, anders zou ik tot de conclusie hebben moeten komen dat mijn ellendige scheiding het gevolg was van m’n eigen handelen. Nu kan ik in ieder geval altijd m’n ex-partner nog de schuld geven.

Ruud van Rooij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten